Crăciunul este prin definiție o sărbătoare a bucuriei, a comuniunii și
armoniei. Bucuria nașterii lui Isus Christos, Domnul și Mântuitorul neamului
omenesc. Este alături de Paște cea mai mare sărbătoare a creștinismului, motiv
pentru care este sărbătoriă cu mare fast peste tot în lume. Tradițiile diferă
însă, chiar și acolo unde sunt creștini de aceeași confesiune și de același
neam. Ce să mai zicem de zone diferite ale unei țări sau chiar de țări diferite,
aflate la mii de kilometri depărtare.
Europa, ca și continent geografic se întinde de pe coastele Peninsulei
Iberice scăldate de apele Oceanului Atlantic până la munții Urali din Federația
Rusă. Este firesc să fie diferențe culturale mari, reflectate în tradițiile
sărbătorilor de iarnă. Mă voi opri doar la două exemple, ambele experimentate
de mine în anii trecuți: Valencia de pe coasta mediteraneană a Spaniei și
Istanbul – orașul dintre continente. Cele două orașe ilustrează două părți
distincte ale unei Europe ce tinde să redevină ce a fost odată.
Istanbulul, cunoscut în vechime ca și Byzantium și mai apoi Constantinopol
a fost până la proclamarea republicii Turcia, mai mereu capitală de imperii.
Între 324 și 395 romanii, stăpânii lumii de atunci, și-au stabilit capitala
aici. A fost începutul procesului de divizare a Europei, proces care nu s-a
încheiat nici până în zilele noastre. Împăratul Constantin a fost cel care a dus
lucrurile mai departe, creând aici o Nouă Romă (tot pe șapte coline). Numele nu
s-a păstrat, fiind înlocuit de Constantinopol (orașul lui Constantin). Acesta a
devenit pentru 1000 de ani capitala Imperiului Roman de Răsărit cunoscut mai
ales sub numele de Imperiul Bizantin. Aici în Constantinopol s-a dezvoltat și
ramura răsăriteană a creștinismului, cea greco-orientală. De fapt influența
greacă asupra orașului a devenit pregnantă, acesta îndepărtându-se din ce în ce
mai mult de cealaltă capitală, Roma. Din punct de vedere religios, deși în
ambele imperii creștinismul s-a impus treptat ca religie predominată, reușind
să asimileze vechile practici, ruptura s-a produs cu adevărat în 1054. De
atunci, creștinismul latin, de rit apusean a evoluat diferit față de
creștinismul de rit oriental. Războiul politic, cultural și religios a mers
atât de departe încât creștinii celei de a IV-a Cruciade au asediat și cucerit
Constantinopolul în 1024, alungându-l pe împăratul acestuia în exil. Au jefuit
orașul și au pângărit Catedrala Sfânta Sofia – capodopera arhitecturii bizantine.
Și astăzi, o parte din odoarele furate se găsesc în Catedrala Sf. Marcu din
Veneția. Constantinopulul a căzut în anul 1453 sub asediul otomanilor, Imperiul
Bizantin prăbușindu-se odată cu acesta. Pentru străvechiul oraș începe o nouă
eră. Este rebotezat în Islambol (orașul islamului), denumire ce a evoluat
treptat în Istanbul. Noii cuceritori au distrus foarte multe biserici, iar
multe dintre acestea au fost transformate în moschei.
|
Hagia Sofia - Biserica Sfintei Înțelepciuni |
|
Catedrala Sfânta Sofia văzută din parcul Sultanahmet |
|
Sfânta Sofia luminată feeric noaptea |
Așa s-a întâmplat și cu
Sfânta Sofia care a ajuns Aya Sofia – moschee imperială. I s-a adăugat patru
minarete, iar superbele mozaicuri creștine, de o frumusețe rară, au fost
acoperite cu un strat gros de var. Ele au ieșit la iveală odată cu transformarea în muzeu a celebrei catedrale.
|
Scena Deises - Rugăciune, mozaic bizantin din Sfânta Sofia |
|
Maica Domnului cu Pruncul Isus în brațe |
|
Isus între împăratul Constantin al IX-lea și împărăteasa Zoe |
|
Fecioara Maria cu Pruncul - mozaic pe cupola din absida altarului |
Versetele din Coran au luat locul citatelor
din Biblie. Totuși, turcii au tratat cu respect acest sfânt lăcaș de cult. Se
spune că impresionat de maiestuozitatea catedralei, Mohamed Cuceritorul ar fi
apostrofat soldații turci care spărgeau podeaua de marmură. Modul de
construcție al catedralei a fost sursă de inspirație pentru arhitecții otomani,
așa se face că moschei celebre ca Moscheea Albastră îi seamănă atât de mult.
Și astăzi, după secole de dominație islamică, în Istanbul funcționează
nenumărate biserici creștine de diferite confesiuni. Tot aici se găsește și
sediul Patriarhiei Ecumenice a Constantinopolului, unde Bartolomeu I este cea
mai mare autoritate canonică a lumii creștin-ortodoxe, considerat ”primus inter
pares” – ”primul între egali”.
În Istanbul funcționează și o biserică
românească ortodoxă. Comunitatea de aici se află sub păstorirea părintelui
Sergiu Vlad, care cu râvnă și devotament face ca această biserică să fie una
vie. Slujba de Crăciun la care am asistat în 2010, a fost una dintre cele mai
frumoase. A fost oarecum atipic, biserica seamănă mai degrabă cu o fortăreață
ascunsă printre clădirile sărăcăcioase din cartierul Haskoy, de pe malul
răsăritean al Cornului de Aur. Doar clopotnița și crucea din vârf îți amintea
că te afli totuși într-o biserică. Biserica Sfintei Mucenițe Parascheva –
Prikidion, cunoscută sub numele turcesc Aya Parascheva Kilisesi, se află în
custodia comunității românilor ortodocși până în 2014. Aici se ajunge fie cu
vaporul – mijloc de transport în comun în Istanbul, fie cu autobuzul din Piața
Eminönü (autobuzul 47) sau din Piața
Taksim (autobuzul 45 HS). Acestea te lasă foarte aproape de biserică în stația
Haskoy.
|
vegetație luxuriantă în curtea bisericii românești din Istanbul |
|
Clopotnița Bisericii Fs.Parascheva din Istanbul |
Slujba de Crăciun oficiată aici, este oarecum diferită față de cea dintr-o
biserică din România. În biserică, bărbații și femeile stau separați, femeile
au toate capul acoperit, probabil și datorită influențelor islamice. În tindă
stau femeile turcoaice măritate cu bărbați români, le recunoști după
îmbrăcămintea tipic musulmană. Slujba începe cu scoaterea din altar de către
preot a casetei cu moaștele unui sfânt. În fața preotului merg copii cu icoane
și lumânări și bărbați cu prapori. Apoi, toată lumea trece și se închină pe la
moaște. Surprinde în mod plăcut existența bradului de Crăciun, împodobit exact
ca și acasă. La finalul slujbei, după miruirea de către preot a tuturor celor
prezenți, bărbații beau un pahar de raki – un fel de băutură alcoolică. Închină
în sănătatea lor și își urează sărbători fericite. Probabil se vor mai vedea la
sărbătorile mari, fiind răspândiți printre cele 18 milioane de locuitori ale
megalopolisului. La final asistăm la un superb concert de colinde susținut de
către o soprană româncă.
|
Biseica românească Sf.Parascheva - interior |
|
slujba de Crăciun în biserica românească |
Dacă în timpul slujbei ai avut impresia că ești acasă, odată ieșit în
stradă constați că realitatea este alta. În loc de zăpadă este un soare plăcut,
plantele și arbuștii mediteraneeni din curtea bisericii sunt nefirești de verzi
la sfârșit de decembrie. Lipsesc bucatele din carne de porc, vinul și
cozonacii. Pot eventual fi suplinite de faimosul sandwich cu pește prăjit –
balik ekmek care merge foarte bine cu un pahar de murătură.
|
aici se gătește deliciosul balik ekmek |
|
tonetă în piața Eminönü de unde poți cumpăra murături la pahar |
|
vaporaș pe care se prepară balik ekmek |
În loc de cozonaci
și prăjituri trebuie să te mulțumești cu castane coapte, eventual cu baclava
de diferite sortimente și cu rahat turcesc.
|
delicioasele dulciuri turcești |
|
Rahat turcesc |
|
vânzător ambulant de ceai |
|
ceai turcesc |
|
castane prăjite în Istanbul |
Masa de Crăciun am luat-o pe cheiul
Eminönü, aproape de moscheea Yeni Cami, în mijlocul unei mari mulțimi de
oameni, care probabil veneau de la servici și așteptau fie feribotul fie
autobuzele care să-i ducă acasă. Pescarii își aruncau nestingheriți undițele de
pe podul Galata în timp ce difuzoarele amplasate pe minaretele moscheii vibrau
de chemarea muezinilor la rugăciune. Pescărușii survolau podul Galata iar
sutele de porumbei așteptau să primească ceva pe treptele moscheii Yehi Cami.
|
aglomerație mare pe cheiul Eminönü, lângă podul Galata |
|
Turnul Galata văzut din cheiul Eminönü |
|
pescari pe podul Galata |
|
porumbei pe treptele moscheii Yeni Camii |
În ciuda faptului că te afli într-o țară islamică, plimbându-te pe
străduțele pietruite și întortocheate ale orașului vechi, observi ici și colo
la câte un hotel ce cazează turiști occidentali brazi de Crăciun împodobiți,
ori ghirlande multicolore. Unele restaurante încearcă să-și ademenească
clienții cu câte un Moș Crăciun la intrare. Se pare că spiritul mercantil a
învins spiritul religios.
|
ornamente de Crăciun pe o stradă comercială în Istanbul |
|
ornamente de Crăciun |
|
Moș Crăciun pe străzile din Istanbul |
La Istanbul, în ziua de Crăciun poți vizita diverse vestigii ale Imperiului
Bizantin: Biserica Mantuitorului din Chora ce adăpostește cea mai mare colecție
de mozaicuri bizantine; Muzeul Mozaicului aflat foarte aproape de Moscheea
Albastra pe o străduță lăturalnică; poți coborî în cea mai mare cisternă a orașului,
Yerebatan Sarnici, unde te poți plimba printre cele 12 rânduri a câte 28 de
coloane de marmură înalte de 9 metri; poți rătăci ore întregi prin micile
bazaruri amenajate în câte o piață sau de ce nu prin Marele Bazar; poți admira
în amurg frumoasele culori ale celebrului pod peste Bosfor sau luminițele
podului Galata reflectate în apele Cornului de Aur.
|
Unul din superbele mozaicuri - Muzeul Mozaicului, Istanbul |
|
Coloana Șerpuită - Hipodrom - Istanbul |
|
coloanele de marmură din Basilica Cisternă |
|
Capul Meduzei în Basilica Cisternă |
|
Obeliscul egiptean - Istanbul |
|
Apeductul lui Valens - Istanbul |
|
Podul Galata luminat noaptea |
Îți vor lipsi însă cu siguranță colindele atât de dragi sufletului
românesc, îți vor lipsi bucatele gustoase, îți va lipsi atmosfera specifică
Crăciunului. Te consolezi totuși cu ideea că ești într-unul din locurile sfinte
ale creștinismului de rit oriental, că aici pe aceste meleaguri străvechi,
însuși împăratul Iustinian ar fi exclamat în fața grandorii și măreției Sfintei
Sofia ”O Solomon, te-am învins”!
Un articol asemănător, despre Crăciunul trăit la Istanbul, am scris pe cluj.travel
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu