În ultima zi a lunii noiembrie a avut
loc un eveniment cultural de excepție. La Cluj-Napoca, într-un spațiu
nonconformist, în curtea Fabricii de Pensule a avut loc vernisajul unei
expoziții inedite, atipice. Este vorba despre lucrarea de mari dimensiuni a
maestrului Gheorghe Ilea, intitulată ”Ciucea-Gălpâia” ce a fost expusă aici.
Proiectul ”Ciucea-Gălpâia” face
parte dintr-un proiect mai vast de arte vizuale numit ”Document” ce prezintă
într-un mod nou patrimoniul cultural. Proiectul, sprijinit financiar de către
Centrul de Cultură și Artă al Județului Sălaj, a debutat în anul 2007 cu
expoziția ”Păușa” în care a fost redat cu fidelitate, la dimensiunea naturală
peretele exterior al bisercicii de lemn din secolul al XVIII din satul Păușa,
județul Sălaj.
Proiectul de acum ”Ciucea-Gălpâia”
redă pictura de pe bolta naosului uneia dintre bisericile de lemn
reprezentative ale județului Sălaj. Este vorba de biserica de lemn din satul Gălpâia,
care se află acum strămutată în cadrul Muzeului ”Octavian Goga” de la Ciucea,
județul Cluj. Biserica de lemn ”Sfinții
Arhangheli Mihail și Gavriil” din Gălpâia este un monument istoric datând din
secolul XVIII. Inscripția de pe peretele exterior al navei din 1768 datează sau
cel puțin antedatează biserica. Biserica a fost salvată de la distrugere de
către Veturia Goga, soția poetului Octavian Goga. A fost adusă la Conacul Goga
de la Ciucea în anul 1939 și refăcută în anul următor. În prezent, aici
funcționează o mănăstire de maici.
Și istoria Castelului Goga de la Ciucea este una tumultoasă. Domeniul pe care se află castelul a aparținut avocatului Miklós Boncza din Huedin și a revenit ulterior fiicei sale Berta Boncza care s-a căsătorit cu renumitul poet Ady Endre. Poetul maghiar a locuit efectiv la castel între anii 1915-1917 înainte de a se muta definitiv la Budapesta. După moartea poetului în 1919, văduva acestuia îi scrie lui Octvian Goga oferindu-i spre vânzare domeniul de la Ciucea. În virtutea prieteniei ce-i legaseră pe cei doi mari poeți, Goga acceptă propunerea și în 1920 cumpără castelul și domeniul aferent. În anii următori, între anii 1921-1926 castelul este refăcut la forma sa actuală. Marele poet român moare în 1938, lăsând tot domeniul de la Ciucea văduvei sale Veturia. Aceasta a construit Mausoleul în 1958, în care se odihnesc osemintele poetului. Domeniul de la Ciucea a fost donat statului român de către Veturia Goga în anul 1966 iar din 1967 este Muzeul ”Octavian Goga”.
biserica din Gălpâia - detaliu |
Biserica din Gălpâia - pridvorul |
Biserica de lemn din cadrul Muzeului de la Ciucea |
Și istoria Castelului Goga de la Ciucea este una tumultoasă. Domeniul pe care se află castelul a aparținut avocatului Miklós Boncza din Huedin și a revenit ulterior fiicei sale Berta Boncza care s-a căsătorit cu renumitul poet Ady Endre. Poetul maghiar a locuit efectiv la castel între anii 1915-1917 înainte de a se muta definitiv la Budapesta. După moartea poetului în 1919, văduva acestuia îi scrie lui Octvian Goga oferindu-i spre vânzare domeniul de la Ciucea. În virtutea prieteniei ce-i legaseră pe cei doi mari poeți, Goga acceptă propunerea și în 1920 cumpără castelul și domeniul aferent. În anii următori, între anii 1921-1926 castelul este refăcut la forma sa actuală. Marele poet român moare în 1938, lăsând tot domeniul de la Ciucea văduvei sale Veturia. Aceasta a construit Mausoleul în 1958, în care se odihnesc osemintele poetului. Domeniul de la Ciucea a fost donat statului român de către Veturia Goga în anul 1966 iar din 1967 este Muzeul ”Octavian Goga”.
Pictorul Gheorghe Ilea, s-a născut
la 1 noiembrie 1958 în satul Bucea județul Cluj, nu departe de Ciucea. Și-a
făcut studiile la Facultatea de Arte Plastice ”Ion Andreescu” din Cluj. Membru
al Uniunii Artiștilor Plastici din România și al Asociației ”Atelier Z” din
Zalău, s-a remarcat printr-o serie de expoziții personale atât în țară cât și
în străinătate.
Lucrarea de mari dimensiuni, vernisată zilele acestea la Fabrica de Pensule din Cluj-Napoca, a pornit de la fascinația artistului pentru biserica de lemn de la Gălpâia pictată de Ioan Pop din Românași acum mai bine de 200 de ani. Maestrul a fotografiat interiorul bisericii și a studiat rămășițele picturii originale și urmele timpului. La fel ca multe alte picturi ale bisericilor de lemn, și cea în cauză a suferit deteriorări semnificative, fiind aproape imposibil refacerea acesteia. Nu se mai distinge aproape nimic din ceea ce odată a fost o pictură impresionantă. Ici colo se mai văd câteva fețe de sfinți sau câte un ochi ori câte o mână. Trebuie să observi cu mare atenție pictura pentru a putea desluși ceva. Rezultatul degradării în timp a picturii face ca aceasta să arate ca o pictură abstractă.
Lucrarea de mari dimensiuni, vernisată zilele acestea la Fabrica de Pensule din Cluj-Napoca, a pornit de la fascinația artistului pentru biserica de lemn de la Gălpâia pictată de Ioan Pop din Românași acum mai bine de 200 de ani. Maestrul a fotografiat interiorul bisericii și a studiat rămășițele picturii originale și urmele timpului. La fel ca multe alte picturi ale bisericilor de lemn, și cea în cauză a suferit deteriorări semnificative, fiind aproape imposibil refacerea acesteia. Nu se mai distinge aproape nimic din ceea ce odată a fost o pictură impresionantă. Ici colo se mai văd câteva fețe de sfinți sau câte un ochi ori câte o mână. Trebuie să observi cu mare atenție pictura pentru a putea desluși ceva. Rezultatul degradării în timp a picturii face ca aceasta să arate ca o pictură abstractă.
Gheorghe Ilea nu și-a propus să
restaureze pictura. Ba din contră, a încercat să o reproducă cât mai fidel cu
putință, la o scară aproape de cea originală. Ceea ce-și propune artistul este
găsirea unei metode de comunicare și empatizare cu modelul, biserica de la
Ciucea. Cele 24 de pânze pictate care alcătuiesc o imagine supradimensionată a
naosului respectă realitatea. Sunt redate până în detaliu petele de culoare,
grinzile naosului, înscrisurile scrijelite de-a lungul celor 200 de ani.
Experimentul merge și mai departe. Gigantica pictură ce ajunge la dimensiuni de
16 metri lungime și 5 metri înălțime, nu este protejată, nu este expusă într-un spațiu
închis, într-o galerie de artă. Ea se află expusă pe fațada Fabricii de
Pensule, ea însăși o construcție amintind de mastodonții comunismului, aflată
într-o stare de degradare. Pictura este lăsată intenționat neacoperită și
neprotejată pe parcursul a patru luni de zile. Pe tot parcursul procesului de
degradare accentuată, ea poate fi privită, filmată, fotografiată. Finalul
etalării ei va fi marcat de o expoziție personală a artistului.
Pictura lui Gheorghe Ilea expusă la Fabrica de Pensule |
Fabrica de Pensule Cluj |
La expoziția ”Ciucea-Gălpâia”, a
cărui vernisaj a avut loc la o oră de asemenea atipică pentru un astfel de
eveniment – 18, a participat un public nu prea
numeros, format din reprezentanți ai galeriei Plan B, ai Centrul de
Cultură și Artă al Județului Sălaj care a finanțat proiectul, prieteni ai
artistului, oameni de cultură. Au fost și tineri artiști care au admirat la
lumina reflectoarelor pictura realizată de maestrul Ilea. Atipic a fost și
faptul că nimeni nu a rosti vreun discurs, lumea s-a mulțumit să admire zeci de
minute, petele de culoare.
Recunosc că evenimentul a reușit
să mă surprindă într-un mod plăcut. Nu credeam că o pictură a unei biserici de
lemn poate fi reprodusă atât de fidel fără intenția de restaurare a acesteia.
Nu credeam că acele pete de culoare și forme indescifrabile pot deveni o
pictură de toată frumusețea. Nu credeam că cineva va avea fenomenala idee de a
expune într-un spațiu nonconformist o astfel de lucrare. Sunt foarte curios cum
va evolua în timp pictura, cum se va degrada în cele patru luni în care va fi
lăsată intenționat la voia naturii. Rămâne un singur regret: faptul că la
vernisaj nu a fost niciun reprezentant al mass-media din Sălaj, cu excepția
redactorului șef al Revistei de Cultură ”Caiete Silvane” care este și managerul
Centrul de Cultură și Artă al Județului Sălaj, domnul Daniel Săuca.
Felicitari!
RăspundețiȘtergereMultumesc! Nu am facut altceva decat am scris despre un proiect minunat pus in scena de maestrul Gheorghe Ilea.
ȘtergereO idee geniala de a lasa superba lucrare prinsa de o schela afara in plina iarna .
RăspundețiȘtergereFelicitari pictorului Gheorghe Ilea pentru curajul si exceptionala lucrare Ciucea-Galpaia!