Cui nu-i plac trenurile? Pentru copii ele sunt ceva special, exotic, ceva ce
nu văd în fiecare zi. Pentru adulți acestea trezesc amintiri mai mult sau mai
puțin plăcute, dar cu siguranță nostalgice. Pentru unii adulți, trenurile devin
o pasiune și orice pasiune se materializează în ceva. De exemplu, știați că
sunt adulți care colecționează trenuri? Nu din acelea adevărate, căci ar fi
greu de colecționat, ci trenulețe de jucărie, trenulețe sub formă de machete.
Zilele trecute s-a desfășurat la Cluj-Napoca, unde altundeva decât în gară,
o interesantă expoziție de machete de trenuri. Timp de 3 zile, în perioada
14-16 decembrie 2012, în două încăperi de la etajul gării clujene, au circulat
trenuri în miniatură. Dacă în prima zi, machetele au reprezentat trenuri din perioada 1850-1950 iar în cea de a doua zi machete din anii 1950-1990, ultima zi a fost dedicată trenurilor moderne, din perioada 1990-2012.
Evenimentul numit Trainfest 2012 a ajuns la ediția a V-a și este organizat
de Trainsylvania Railway Club și Primăria Cluj-Napoca. Locația aleasă nu este
deloc întâmplătoare, gara centrală din Cluj-Napoca este ea însăși un monument
de arhitectură. Gara are o vechime considerabilă fiind inaugurată la 7 septembrie
1870, fiind construită de firma engleză Warring după planurile lui Karl von
Gega. La data inaugurării sale, Clujul făcea parte din Austro-Ungaria,
construcția gării fiind finanțată de Societatea Căilor Ferate din Ungaria de
Est. Pe fațada gării sunt trecuți doi ani: 1902 și 1959, probabil sunt anii în
care gara a fost renovată. O enigmă rămâne prezența unor însemne masonice pe un perete lateral al gării.
|
Gara din Cluj-Napoca |
|
sus deasupra ferestrei din stânga sunt însemne masonice |
|
placă comemorativă pe fațada gării din Cluj-Napoca |
|
Gara din Cluj-Napoca, interior |
Expoziția TrainFest, a constat în amenajarea unei diorame (suport pentru machete) ce se înșiră
în două săli ale gării, pe care sunt reproduse cu fidelitate la scara 1:87 o întreagă
infrastructură feroviară: șine de cale ferată, gări, halte, macazuri, bariere
de trecere la nivel, tunele, viaducte și evident trenuri. Evenimentul, cel mai
mare din țară și al V-lea organizat la Cluj-Napoca a adunat 24 de modeliști,
colecționari de modele feroviare din mai multe cluburi de profil din țară.
Biletul de intrare a avut un preț rezonabil de 5 lei pentru adulți și 2 lei pentru
copii.
Vizitatorii au avut vârste diferite, de la adulți iubitori de machete feroviare, la
bunici cu nepoți sau copii pentru care trenurile sau machetele reprezintă o
atracție. Toți cei care au vizitat expoziția, au primit la intrare pe lângă
bilet și un calendar de buzunar, o carte de vizită cu datele de contact ale
firmei care comercializează trenulețe, un pliant de promovare a tronsonului de
cale ferată Oravița – Anina dar și ”bilete adevărate” din acelea de carton cum
erau pe vremuri. Și ca o introducere în atmosfera evenimentului, un domn cu
chipiu de ceferist ne-a compostat biletele.
|
Bilete de intrare la eveniment |
În prima încăpere era o parte din dioramă. Un domn trecut de prima tinerețe ”se juca” cu o garnitură de tren sub privirile curioșilor adunați acolo. Erau mai
multe garnituri de tren, unul de marfă cu vagoane de cereale, un tren modern
gen ”săgeata albastră” și un altul cu o locomotivă neagră, veche. Dacă te uitai
cu atenție observai acuratețea cu care erau redate toate detaliile: gară cu
peroane și oameni așteptând trenul, construcții conexe de genul magaziilor,
depourilor, stațiilor de alimentare, fabrică/depozit de cherestea etc.
Infrastructura feroviară era redată cu fidelitate, existau chiar șine
depozitate pe lângă calea ferată, care dispunea inclusiv de mijloace de
semnalizare. Atracția principală o constituia însă garniturile de tren care
circulau de-a lungul dioramei. Trecerea dintr-o cameră în alta se făcea
printr-un tunel atât de bine realizat încât aveai impresia că este real. Doar
dimensiunea lui te făcea să te trezești la realitate.
|
o gară în miniatură |
|
depozit de cherestea |
|
intrarea în tunel |
În cea de a doua încăpere, diorama continuă cu un traseu feroviar la fel de
spectaculos. Aici, machetele sunt și mai complexe. Gările, haltele, magaziile
și celelalte clădiri sunt foarte realiste. Viaductul este deosebit de bine
realizat, cele mai mici detalii sunt redate cu fidelitate. La un moment dat,
două garnituri de tren, una de marfă și una de călători trec în viteză din
sensuri opuse. Vizitatorii sunt încântați de spectacolul oferit. Un tren de
persoane ”intercity” este garat pe un peron. Sunt redate cu fidelitate
lampadarele, băncile, pasagerii. Pe o linie secundară este ”tras pe dreapta” un
tren de persoane supraetajat, ca acelea ce încă mai circulă pe unele rute.
|
tren modern gen ”săgeata albastră” |
|
tren de persoane garat în stație |
|
un personal ce intră în gară |
Îmi place la această expoziție modul în care sunt redate în cele mai mici
detalii elementele de infrastructură feroviară. De asemenea zonele montane sau
de câmpie sunt redate cu acuratețe. Copaci, viaducte, stânci, cursuri de apă,
chiar și animale, toate sunt foarte aproape de realitate. Decorul este
completat cu mașini de epocă care așteaptă la câte o trecere de nivel sau care
sunt parcate în gări.
|
tren de persoane supraetajat |
|
locomotivă ”made in România” |
|
viaduct |
|
mașini așteptând la trecerea de nivel cu calea ferată |
|
tren de marfă intrând în tunel |
Pe lângă expoziția de machete feroviare, vizitatorii au putut urmări o
prezentare a tronsonului de cale ferată Oravița-Anina, unul dintre cele mai
spectaculoase din țară, dar care este declarat nerentabil de către conducerea
CFR. Linia de cale ferată ce leagă Oravița de Anina a fost construită acum 150
de ani, în 1863 și din spusele organizatorilor, nu este cu nimic mai prejos decât
suratele ei din Austria și Elveția. Tronsonul are 33,4 km lungime și conține 14 tuneluri și 10 viaducte. Ca să promoveze acest tronson, amenințat cu
închiderea din cauza nerentabilității acestuia, organizatorii de la
Trainsylvania Railway Club și-au propus să cumpere câte un bilet de tren pe
ruta respectivă pentru fiecare vizitator TrainFest.
De asemenea, expoziția de legitimații de călătorie de epocă este una
inedită. Se pot admira diverse tipuri de legitimații de călătorie. Cea mai
veche este din 1901 și a aparținut fostului prefect de Sălaj dr. Kaizler Gyorgy.
Sunt și altele din 1934-1950.
Organizatorii evenimentului merită pe deplin felicitați pentru ceea ce au
realizat. Sunt convins că în cele trei zile în care expoziția a fost deschisă
publicului larg, sute de vizitatori i-au trecut pragul. Toți au putut vedea ce
se poate realiza cu multă pasiune și pricepere. Aștept cu interes viitoarea expoziție.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu