joi, 21 iulie 2022

Încă o după-masă la Curtea Artiștilor: Nu este totul pierdut!

Am avut emoții pentru prima mea apariție la ”Curtea Artiștilor”. Acum câteva săptămâni, când am acceptat propunerea lui Darius Prodan de a participa cu expoziția ”Viața este Viață. Eseu fotografic” în cadrul Festivalului ”Curtea Artiștilor” nu am realizat ce provocări aveam în față. Apoi, când cu ocazia Galei de deschidere și ulterior, când Darius mi-a arătat spațiile, aveam să constat că nu va fi simplu deloc. Dacă atunci când te gândești la o expoziție de fotografie îți imaginezi un spațiu dedicat, cu simeze, cu spoturi luminoase, o sală elegantă într-un muzeu sau o galerie de artă, de data aceasta aveam în față o hală post-industrială, în care nu a intrat nimeni de mult, fără curent electric și cu câteva ochiuri de geam. Însă mănușile au fost aruncate, evenimentul anunțat, așa că nu era loc de dat înapoi.


Până la urmă am realizat că în acel spațiu neconvențional, anost și aparent neprietenos, arta, fie ea și fotografică, poate aduce o schimbare. Și nu doar de decor ci una care antrenează mentalități. Până la urmă care e menirea artei? Nu tocmai aceea de a educa în spiritul frumosului? Și cum o poți face mai bine decât expunând într-un spațiu ”urât”. Cum poți face Lumina să strălucească? Nu aprinzând-o în întuneric?


Nu voi vorbi despre expoziția mea. Am să-i las pe alții să vorbească. Nu tot spunem noi, fotografii, că ”o fotografie spune mai mult decât 1000 de cuvinte”? Așa că las fotografiile ce ilustrează acest material ”să vorbească”. 




Însă sunt dator să-i mulțumesc, din nou, lui Darius Prodan - sufletul acestui proiect fain numit Festivalul ”Curtea Artiștilor”, pentru onoarea de a mă primi în ”curtea artiștilor”. Și pentru onoarea de a realiza, poate în premieră, o expoziție de fotografie într-un astfel de spațiu post-industrial. Apoi vreau să le mulțumesc voluntarilor care m-au ajutat ca în timp record să amenajez spațiul. Le mulțumesc celor care și-au răpit din timpul lor liber și au venit, la marginea orașului, să admire fotografiile expuse!

Trebuie spus că expoziția ”Viața este Viață. Eseu fotografic” a fost realizată cu sprijinul Centrului de Cultură și Artă al Județului Sălaj. De asemenea trebuie să mulțumesc și Casei Municipale de Cultură, care ne-a împrumutat șevaletele. Și nu în ultimul rând, doamnei Adela Lia Rusu - curatorul expoziției. 



Expoziția ”Viața este Viață. Eseu fotografic” este pentru a doua oară la Zalău, după vernisajul din data de 23 martie 2022 de la Casa Municipală de Cultură”. Se poate adăuga și expunerea pe holurile Colegiului Tehnic ”Alesandru Papiu Ilarian” Zalău. La ”Curtea Artiștilor” expoziția poate fi vizionată până duminică, 24 iulie 2022, înainte de spectacolele programate. Apoi, începând de marți, 26 iulie 2022, expoziția va putea fi vizitată la etajul I al complexului comercial Activ Plazza Mall din Zalău. În data de 2 septembrie 2022, expoziția ajunge la Cluj-Napoca, la Biblioteca Județeană ”Octavian Goga”.

Reconnect

La ”Curtea Artiștilor” a mai avut loc un eveniment fain. Sub genericul ”reconnect”, organizatorii festivalului au gândit un dublu-eveniment: Stand-Up Poetry și Board Games Night. Imediat după expoziția de fotografie, spațiul dedicat spectacolelor s-a animat. Zeci de tineri au lăsat orașul cu tehnologia lui cu tot și s-au reconectat la adevărata socializare. I-am admirat minute bune cum, pe grupuri de băieți și fete, jucau diferite jocuri de societate: șah, table, monopoly, remy sau alte jocuri, care mai de care mai interesante. Iată adevărata schimbare promovată cu încăpățânare de Darius Prodan. Până la urmă tinerii, adolescenții, pot să scape din tentaculele tehnologiei și să redevină umani. O societate puternic (și poate ireversibil) scufundată în tehnologie, mai are o șansă de normalitate. Cine ar fi crezut că acest lucru este posibil la Zalău?



M-am simțit, din nou, bine la ”Curtea Artiștilor”. M-am simțit, din nou, bine printre adolescenți. Fie că erau de la CNS, de la API, de la Pedagogic sau din alte licee, m-am bucurat și m-am umplut de energia pe care acești tineri o emană. Și, încă o dată mi-am zis: ”Nu este totul pierdut!”




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...