În localitatea sălăjeană Lompirt (Szilágylompért), ce aparține administrativ de comuna Sărmășag, se află una dintre cele mai interesante biserici reformate. Datând de la 1777, în forma actuală, biserica se remarcă în special prin tavanul casetat, pictat cu motive extrem de complexe. Unde mai pui faptul că în această biserica ”s-a sfădit cu Dumnezeu” poetul Ady Endre și, inspirat de una dintre casetele pictate a compus o poezie. Iată motive suficiente pentru a face din această biserică, un obiectiv turistic de prim rang.
Complexitatea simbolurilor reprezentate pe cele 172 de casete pictate, ce alcătuiesc tavanul bisericii, ne determină să revenim cu un material amplu. Acum însă, ne vom mărgini asupra acelor simboluri ce sunt de inspirație astronomică. Căci nu-i așa, chiar și într-o biserică - spațiu sacru prin excelență, nu poți separa Cerul de Pământ.
|
Turnul impunător al bisericii reformate domină satul Lompirt |
Cele 172 de casete sunt decorate cu motive florale, zoomorfe, antropomorfe, mitologice sau biblice. Printre acestea, sunt câteva în care sunt reprezentate, mai mult sau mai puțin stilizat, corpurile cerești: pământul, soarele, luna și stelele. Sunt și unele care sugerează curgerea timpului sau succesiunea anotimpurilor. Unii cercetători susțin și ideea conform căreia întregul zodiac ar fi ”ascuns” printre casetele pictate, însă nu am reușit să descifrăm decât câteva imagini ce ar putea duce spre zodiac.Pământul este închipuit ca o bilă (FŐLD GOLJOBISA) ce stă, conform unor vechi tradiții, pe spatele a patru balene (Cethal). Conform acestei credințe, cutremurele sunt consecința mișcării balenelor, când acestea obosesc și se întorc pe partea cealaltă, pământul se cutremură. Se spune că această reprezentare l-ar fi inspirat pe Ady Endre, care avea bunicii din partea tatălui în Lompirt, să scrie poezia ”A nagy celtahogy” (1908).
|
Pământul stă, conform unor credințe, pe spinarea a patru balene |
Soarele, personificat, are 8 raze, alternând câte două în culori diferite. Acestea par a sugera alternanța zi/noapte sau dualitatea lumină/întuneric, bine/rău. Spațiul dintre raze este ornat cu modele florale, iar în colțurile casetei par a fi ”cele patru vânturi”. Mai există o casetă în care apare Soarele, de data aceasta cu mult mai multe raze, împărțite în patru zone ce par a sugera anotimpurile. |
Soarele într-o reprezentare antropomorfă |
Luna, astrul nopții, apare în trei reprezentări distincte. De fiecare dată sub formă de semilună, personificată. Într-o primă reprezentare Luna pare a sufla către trei stele, fiecare cu câte 8 raze. Stelele aduc cu Roza Vânturilor. Într-o altă reprezentare, două semiluni stau față în față, având între le ceea ce pare a fi un curcubeu. Inscripția HOLD - Lună nu lasă loc de interpretări. În fine, într-o a treia ipostază iconografică, avem patru semiluni dispuse între cele patru raze ale unei stele. Să sugereze anotimpurile? |
Luna în reprezentare antropomorfă alături de trei stele cu câte 8 raze |
|
Luna și curcubeul |
Stelele, sub diferite forme, apar reprezentate pe cinci casete. În primele două imagini, avem o stea cu patru raze, ce sugerează, de asemenea, Roza Vânturilor. Nu vi se pare că seamănă cu logo-ul NATO? Avem apoi o stea cu șase raze și încă una cu 8 raze. Aceasta din urmă este situată chiar deasupra coroanei amvonului. Interesantă este reprezentarea unei ”stele” formată din suprapunerea a două stele cu câte patru raze (romburi cu laturile curbate). În zona centrală avem reprezentată o inimă. |
stea cu 4 raze (aduce cu simbolul NATO) |
|
Stea cu 8 raze, deasupra amvonului. Între raze apar flori și ”ochiul atotvăzător” |
|
Steaua cu inimă |
Tot la capitolul ”simboluri astronomice” ar putea fi încadrate și următoarele două casete. Prima dintre ele, reprezintă o vârtelniță, o morișcă, o spirală. Simbol solar prin excelență. Interesant este faptul că avem 7 ”petale” peste care este suprapus un cerc împărțit în patru.
|
Soarele (reprezentat de vârtelniță) și Pământul (reprezentat de cercul împărțit în patru) |
În fine, cea de a doua reprezentare din această categorie, seamănă izbitor de mult cu alte reprezentări din epocă - ”Zadarnica roată a vieții”. Printre cele mai cunoscute reprezentări, oarecum similare, pot fi amintite cele pictate de Nicolae Teodorescu (Muzeul Bisericesc Buzău) sau Lazăr Tocaci (icoana din Biserica Răstoci, Sălaj). Dacă în reprezentarea lui Nicolae Teodorescu avem șapte stări, șapte vârste, ale omului, în cazul icoanei din Răstoci, dar și în caseta pictată de pe tavanul bisericii din Lompirt, avem doar patru stări. Textul este și el interesant, într-o traducere acesta afirmă că avem de a face cu ”roata norocului, bună și rea”.
|
Roata Vieții într-o reprezentare inedită |
Și cum nu putem vorbi de cer și Pământ sau de ”luminătorii de zi și de noapte” fără a-L aminti pe Dumnezeu, avem și reprezentarea Creatorului sub forma unui simbol cunoscut chiar și în cercurile esoterice: ”Ochiul atotvăzător”. Inscripția în limba maghiară e simplă - SZEM = Ochiul.
Tavanul casetat a fost realizat și pictat în anii 1778-1779 de frații Asztalos Budai Sámuel și Asztalos Budai András, membri ai breslei dulgherilor din Cluj.
Vom reveni, așa cum spuneam, cu o prezentare amplă a simbolurilor tavanului casetat al acestei biserici. Nu puțini sunt cercetătorii care susțin că acest tavan este cel mai complex din întreg Bazinul Carpatic. În încheiere țin să-i mulțumesc domnului Bogya Árpád - preotul reformat din Lompirt dar și soției sale Bogya Gizella, pentru amabilitatea de a ne prezenta biserica.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu