Sălajul,
atât cel actual cât și cel anterior anului 1920, a fost și este un județ
multicultural. Aici trăiesc în armonie români, maghiari, romi, slovaci și
evrei. Din îngemănarea obiceiurilor, a tradițiilor și culturii fiecărei etnii a
rezultat un mix cultural ce dă farmec acestor locuri binecuvântate. Chiar dacă
raporturile etnice s-au schimbat de-a lungul istoriei, credem că este de
datoria noastră să cunoaștem cultura și civilizația celor alături de care
conviețuim. Blogul Foto-Travel a scris mai multe articole de promovare a
valorilor cultural-istorice a diferitelor comunități. Continuând acest demers,
alocăm articolul de față comunității evreiești, care aproape a dispărut ca
urmare a Holocaustului. Am stat de vorbă cu domnul Daniel Stejeran, directorul
Muzeului Memorial al Holocaustului din Transilvania de Nord, vrând să aflăm ceea
ce din păcate nu se învață la școală. Poate că așa, cunoscând adevărata istorie
a Holocaustului din Transilvania de Nord, noi cei de astăzi vom fi atenți ca
asemenea grozăvii să nu se mai întâmple niciodată.
Interviul
are loc la câteva zile de la un eveniment important ce a avut loc la Șimleul
Silvaniei - Ziua Internațională de
Comemorare a Holocaustului (despre care am scris aici), în anul în care
se împlinesc 70 de ani de la deportările evreilor din Transilvania de Nord la
lagărul de la Auschwitz-Birkenau.
Foto-Travel: Chiar dacă toată lumea
(crede că) cunoște semnificație termenului ”Holocaust”, cum definește un
specialist acest termen?
Daniel Stejeran: Întrebarea
este bună pentru că avem de-a face în primul rând cu doi termeni: acela de
Holocaust care provine din limba greacă ”holos” și ”kaustos” și înseamnă
”ardere completă”. De fapt termenul de holocaust se referă la un aspect, mult înainte de cel de-al doilea război
mondial, când comunitățile evreiești trebuiau să-și aducă sacrificiul suprem
înaintea lui Dumnezeu – arderea de tot.
Strict la perioada aceea se referă termenul de holocaust. Avem un alt
termen, acela de ”Shoah” care înseamnă în ebraică un eveniment terifiant și
acest termen se referă strict la ceea ce s-a întâmplat cu uciderea în masă a
peste 6.000.000 de evrei în timpul celui de-al doilea război mondial de către
Germania nazistă. Așadar termenul de Holocaust a fost preluat de către
cercetători, de către istorici și i s-a dat acest înțeles pe care-l are astăzi.
Ziar din Statele Unite care anunță începutul celui de-al Doilea Război Mondial |
Ziar american ce prezintă ascensiunea lui Hitler |
Foto-Travel: De ce sunt date diferite
de comemorare a victimelor holocaustului? Ziua Internațională a Holocaustului
(27 ianuarie), Ziua Holocaustului în România (9 octombrie) – ce semnificații
au?
Daniel Stejeran: Sunt diferite, peste tot în lume sunt date
diferite. Fiecare țară a adoptat propria dată de comemorare a victimelor
Holocaustului. În unele țări, în Polonia de exemplu se comemorează victimele
Holocaustului într-o altă perioadă a anului. La fel și în Israel, comemorarea
are loc în lunile aprilie-mai. În România s-a stabilit o dată de către comisia
de cercetare a Holocaustului din România, Institutul Wissel la data de 9
octombrie care reprezintă începutul deportărilor evreilor din România în
Transnistria. Iar data de 27 ianuarie a fost stabilită de către Adunarea
Generală a Națiunilor Unite pentru a comemora data de 27 ianuarie 1945 când s-a
eliberat lagărul Auschwitz-Birkenau.
Steaua lui David - simbolul iudaismului, vitraliu la sinagoga din Șimleu |
Foto-Travel: În ce a constat
Holocaustul în Transilvania?
Daniel Stejeran: Este o întrebare la care răspunsul ar putea să dureze
ore, dacă nu chiar zile. Fac o istorie scurtă: 1940 – dictatul de la Viena
impune României cedarea părții de nord a Transilvaniei care este încorporată
Ungariei condusă de regimului hortyst de
la Budapesta. Odată cu această cedare a teritoriului intră și primele trupe de
jandarmi maghiari aducând cu ei legislația antisemită. Legislație care de la
început avea prevederi stricte, li se interziceau evreilor anumite drepturi- eu
le spun întotdeauna drepturi umane pe
care le aveau ceilalți cetățeni ai Transilvaniei de Nord și ai Ungariei.
Foto-Travel: Dar înainte de cedarea
Ardealului, în Regatul României exista o mișcare antisemită?
Daniel Stejeran: Mișcarea antisemită exista. Cazuri au fost
semnalate și la mișcările studențești de la Oradea și Cluj-Napoca din anii
1920-1922. De fapt chiar și teoria
rasială a lui Hitler exista cu mult înainte ca el să ajungă la putere în
Germania. A fost destul de simplu ca pe fondul războiului și a situației
economice precare din Europa să se găsească un ”țap ispășitor”, teorie care îi
făcea pe evrei direct responsabili de aceste probleme.
Foto-Travel: Să revenim la Transilvania
de Nord.
Daniel Stejeran: Una dintre formele dure de manifestare
antisemitismului în Transilvania de Nord a fost perioada 1941-1942 când li se interzice
evreilor unele drepturi umane, pe urmă o măsură antisemită resimțită de către
aceste comunități a fost aceea de obligare a purtării unui semn distinctiv,
acea stea galbenă, steaua lui David. Măsurile au culminat cu deportarea la
muncă forțată a tuturor bărbaților cu vârstă cuprinsă între 16 și 60 de ani.
Iar în final se știe, după 19 martie 1944 când Ungaria devine parte integrantă
a Germaniei, măsura soluției finale a fost impusă și Ungariei și implicit și
Transilvaniei de Nord. Ce înseamnă această ”soluție finală”? Însemna pur și
simplu adunarea tuturor evreilor în ghetouri și deportarea lor în lagărele de
exterminare unde se știe ce a urmat. Asta este pe scurt o istorie a
Holocaustului din Transilvania de Nord. Bineînțeles fenomenul este mult mai
complex și necesită o abordare mult mai detaliată.
Foto-Travel: Șimleul Silvaniei se află
pe harta Holocaustului din România. Cum s-au petrecut aici lucrurile?
Daniel Stejeran: Ce se poate spune despre Șimleul Silvaniei? Că
a fost un loc unic, și când spun un unic
nu o spun în sensul bun. A fost unic prin cruzimea și duritatea celor care conduceau măsurile de adunare a
evreilor, de deportare a lor, pe urmă transportul efectiv către lagărul de
concentrare. În luna aprilie 1944, Consiliul care se ocupa de problema
evreiască a stabilit ca ghetoul să fie amplasat la Șimleu. De ce la Șimleu și
nu la Jibou? Deoarece la Șimleu era a doua comunitate evreiască ca importanță
numerică și istorică a județului Sălaj
(comitatul Sălaj). La Tășnad care atunci făcea parte din Sălaj, era cea mai
mare comunitate. Ghetoul a fost amplasat la Cehei, într-o zonă mlăștinoasă,
înconjurat cu un gard de sârmă ghimpată, pe locul fostei fabrici de cărămidă numită Klein. Era un spațiu ales astfel încât
cei de acolo să nu aibă contacte cu exteriorul. Din cei 14.000 de evrei ai
județului Sălaj la recensământul din 1940, au fost duși în ghetou în jur de
8.000. Și aici dacă scădem numărul bărbaților care au fost luați anterior la
muncă forțată, rămân acasă femeile, copiii, bătrânii, cei care nu puteau munci.
Toți au fost duși în ghetou iar după 3-4 săptămâni, au fost deportați la Auschvitz-Birkenau,
în Polonia aflată sub ocupație germană. Revin la Ghetoul de la Cehei. Am spus
că a fost un fenomen unic pentru că cruzimea conducătorilor a fost fără margini
și s-a stabilit asta în urma procesului de la Cluj din 1945 că acest ghetou a
fost cel mai dur din Transilvania de Nord. Știm din mărturiile
supraviețuitorilor și a martorilor oculari care se aflau în zonă că în ghetou
bătăile erau zilnice, că se făceau percheziții în toate formele pe care ți le
puteai imagina pentru a scoate cât mai multe informații de la evrei, pentru ca
aceștia să spună unde și-au ascuns bunurile. Există un caz terifiant despre
care știm, cu toate că nu am găsit poza respectivă: într-o zi conducătorul
acestui ghetou Krasnai Vasile care era și un fel de pretor, conducător al
trupelor de jandarmi, i-a fotografiat pe evreii din ghetou în timp ce aceștia
își făceau necesitățile fiziologice. Fotografia respectivă a fost expusă în
vitrina unui magazin central din Șimleul Silvaniei. Sub poză scria ”asta e
morala jidovilor în ghetou”.
Pod de fier peste râul Crasna în apropiere de Cehei |
Zona în care era amplasat Ghetoul de la Cehei |
Foto-Travel: Ce se știe de această
fotografie?
Daniel Stejeran: Există informații că fotografia a existat, dar
nu am intrat încă în posesia ei. Vă dați seama că ar fi un document important,
ar fi istorie și pentru noi. Sunt supraviețuitori care au povestit cele
întâmplate în ghetou și sunt martori oculari care au văzut fotografia. Asta
este o lecție de istorie orală, care poate fi probată prin ceea ce au spus cei
care au văzut. Sunt declarații ale celor care au participat inclusiv la
procesul de la Cluj din 1945.
Foto-Travel: La Șimleul Silvaniei s-a
păstrat o sinagogă, ce este transformată azi în Muzeul memorial al
Holocaustului din Transilvania de Nord. Care este istorie acesteia?
Daniel Stejeran: Istoria sinagogii începe la sfârșitul secolului
al XIX-lea, odată cu construcția ei în anul 1880. Ea a aparținut comunității evreiești
ortodoxe din Șimleu. La recensământul din 1930, comunitatea evreiască din
Șimleul Silvaniei număra aprosimativ 2000 de persoane însă nu se poate spune cu
exactitate câți evrei erau pe la 1880 datorită faptului că mulți dintre ei erau
afiliați curentului maghiar; la recensământ se declarau când evrei, când
maghiari. Dar cu siguranță știm că exista o comunitate puternică care a
construit o sinagogă. Aceasta este singurul monument istoric rămas în județul
Sălaj pentru cultul mozaic și în aceeași perioadă începe dezvoltarea
socio-economică și culturală a comunității. Se mai construiesc încă două
sinagogi în Șimleul Silvaniei, una aparținând comunității evreiești
conservatoare și cealaltă a comunității neologe. Distincția dintre cele trei
este că cea ortodoxă își respectă tradiția, religia cu strictețe, cea neologă
adoptă și se integrează în societatea de masă încercând să fie mai deschisă,
iar comunitatea conservatoare păstreză câteva elemente de ici și de colo dar
merge pe calea ei. Așa cum spuneam, în Șimleul Silvaniei existau trei sinagogi
și 10 case de rugăciune răspândite în jurul orașului. Comunitatea evreiască era
în expansiune și erau nevoie de aceste case de rugăciune, respectiv sinagogi.
Atunci ca și acum, locul în care evreii comunicau, socializau era și este
sinagoga. Sinagoga este mai mult decât un loc de rugăciune, este un loc de întâlnire
și de asemenea joacă și rolul de tribunal, acolo rabinii stabilesc legile,
pedepsele sau normativele legislative pentru membrii comunității.
candelabrul din Sonagoga de la Șimleul Silvaniei |
Daniel Stejeran: A rămas în picioare este un fel de a spune. Au
rămas zidurile și o parte din acoperiș. În perioada comunistă între anii
1964-1968 când întreaga comunitate evreiască șimleuană compusă în mare parte
din supraviețuitori ai Holocaustului alege să plece, existând acea breșă în
interiorul Partidului Comunist care le-a dat voie să plece contra unei sume de
bani, au lăsat în urmă tot ce au agonisit. Rămân în urmă clădiri goale,
abandonate, probabil că primăriile sau statul român nu și-a asumat îngrijirea
lor astfel că le-au lăsat pradă timpului și celor care vroiau să facă ceva cu
acestea. Așa s-a transformat și sinagoga din Șimleu în depozit de materiale de
construcții, apoi depozit de alimente. După căderea regimului comunist, prin
anii 1995 clădirea a fost abandonată. Prin 1998-2000 s-a luat decizia vânzării
acestui spațiu, râvnit de mulți întrucât era în centrul orașului. În ultimul
moment sinagoga a fost salvată de la distrugere grație eforturilor depuse de
doctorul Pușcaș și a presiunilor opiniei publice. Primăria a decis păstrarea
acesteia ca monument istoric. În anul 2005
s-a decis transformarea sinagogii în primul Muzeu al Holocaustului din
Transilvania de Nord. Aici au colaborat mai mulți factori: doctorul Pușcaș a
pus mâna pe telefon și a sunat unde trebuia, Federația Comunităților Evreiești
din România în posesia căreia se găsea terenul s-a sesizat și a cerut clădirea
înapoi de la Primărie. După ce a primit-o a dat-o cu titlu de împrumut de
comodat Asociației Memoriale ”Hebraica” din Nușfalău. Asociația ”Hebraica” din
Nușfalău s-a născut odată cu vizita în locurile natale ale doctorului Alexander
Hecht din New York, fiu al unor supraviețuitori al Holocaustului din Nușfalău.
Împreună cu arhitectul Adam Aaron Wapniak
a realizat un proiect de restaurare a sinagogii și a înființat în
Statele Unite Jewish Arhitectural Heritage Foundation. Cele două asociații au
încheiat un contract de comodat cu Federația Comunităților Evreiești din
România și așa s-a născut acest Muzeul al Holocaustului.
Sinagoga Șimleu - plafonul și galeria de la etaj |
Foto-Travel: Unde este acum expoziția
de bază a muzeului?
Daniel Stejeran: Expoziția poate fi vizitată în vechea școală
evreiască. Nu am mutat încă expoziția pentru că se mai lucrează la renovarea
sinagogii. Mai sunt lucrări de realizat
la exterior, sperăm ca până în luna mai când vom comemora 70 de ani de
la deportările din ghetoul de la Cehei, expoziția permanentă să revină în
sinagogă.
Sinagoga de la Șimleu - peretele din față văzut de la etaj |
Detaliu din fresca originală |
Vedere de la galeria de la etaj |
Foto-Travel: Ce ne puteți spune de
acele deportări?
Daniel Stejeran: În perioada mai – iunie 1944, acum 70 de ani,
au fost efectuate trei transporturi de la Șimleul Silvaniei spre lagărul de la
Auschwitz-Birkenau. Între 16 mai și 27 iunie 1944, au fost efectuate 45 de
transporturi pe cale aferată din ghetourile din Transilvania de Nord și
Ungaria. Toate au trecut prin orașul Kosice (Kassa în maghiară
sau Cașovia în română) aflat azi pe teritoriul Slovaciei. Există o evidență
clară a numărului de evrei din fiecare transport, conform documentelor din gara
Kosice. Din Șimleul Silvaniei, de fapt din ghetoul de la Cehei au plecat
transporturile în datele de 31 mai (3106 evrei), 3 iunie (3161 evrei) și
respectiv 6 iunie (1584 de evrei).
Exponate din cadrul muzeului |
Foto-Travel: Să revenim la Muzeu. Ca în
fiecare muzeu trebuie să existe exponate care țin capul de afiș al unei
expoziții. Aici, la Muzeul Memorial al Holocaustului din Transilvania de Nord,
care sunt acele piese reprezentative?
Daniel Stejeran: Fiind un muzeu al Holocaustului, sunt poze în
marea lor majoritate ale familiilor evreilor din Transilvania de Nord și a
celor din Șimleu pe care am reușit să le recuperăm. Unii dintre cei care au
ajuns în casele evreiești de altădată au găsit poze rămase în urma familiilor
sau ascunse în diferite locuri, au venit și le-au donat. Ceea ce este important
aici este faptul că membrii comunității evreiești își notau pe fiecare poză și
pe fiecare carte aspecte din viața lor de familie, numărul de membrii, numele,
anul nașterii și așa ne putem face o ideea despre cum a fost viața comunitară
în acea vreme. Pe lângă aceste documente locale, majoritatea fotografiilor au
fost primite de la Muzeul Holocaustului de la Washington, ei au cea mai mare
arhivă, cea mai mare bază de date în
acest sens. Noi am primit dreptul de a folosi exponatele lor, cele referitoare
la Transilvania de Nord, cu toate explicațiile necesare pe care noi am încercat
să le reproducem. Mai avem materiale audio-video, mărturii ale
supraviețuitorilor Holocaustului din Șimleul Silvaniei și Transilvania de Nord.
S-au făcut ample cercetări, de exemplu de către Institutul de Istorie Orală din
cadrul Universității ”Babeș-Bolyai”, respectiv Biblioteca Centrală Universitară
”Lucian Blaga” din Cluj-Napoca. Odată cu amenajarea expoziției în sinagogă,
toate aceste materiale vor fi la dispoziția vizitatorilor. Ne dorim ca impactul
să fie mult mai mare prin folosirea jocurilor de lumini și umbre. Am văzut
foarte multe concepte, avem multe idei, sperăm să le putem pune în aplicare.
evreul Lax Joszi - salvat de șimleuanul Alexandru Cherecheș |
scrisul lui Alexandru Chereceș pe spatele pozei |
Foto-Travel: De unde
resursele financiare? Care este implicarea Ministerului Culturii?
Daniel Stejeran: Finanțarea
vine din surse private dar din când în când ne ajută și Primăria Șimleul
Silvaniei în funcție de bugetul alocat. Mai vin bani și din donații sau din
proiectele internaționale. Avem proiecte internaționale, de exemplu cu cei de
la The Conference of Jewish Material Claims Against Germany. Este o fundație
foarte mare care primește compensații în urma războiului de la statul german și
le redistribuie în programe de educație. Ministerul Culturii nu are nimic de a
face cu Sinagoga din Șimleul Silvaniei, asta pentru că aceasta fiind un
monument istoric de categoria B, astfel încât ministerul nu-și asumă
responsabilitatea întreținerii acesteia. Ne dorim ca în acest an să facem toate
demersurile pentru ca Muzeul să fie recunoscut ca instituție muzeală de către
Ministerul Culturii.
carte în limba ebraică |
Foto-Travel: Mai există comunitate
evreiască în Sălaj? Care sunt asociațiile culturale ale evreilor din Sălaj?
Daniel Stejeran: Mai
există comunitate, din păcate mică și haideți să-i spunem o comunitate mixtă,
rezultată din căsătorii mixte. După război, cei care au preferat să rămână aici
s-au căsătorit cu ne-evrei și așa au luat naștere aceste familii. Cu toate
acestea, această comunitate mică care numără aproximativ 50 de membri, încearcă
să-și păstreze ritualurile și religia
în măsura în care pot. Pentru sărbătorile religioase există sinagoga din
Șimleu. Deși este muzeu, spațiul pentru rugăciune este păstrat tocmai în acest
sens. Există și un rabin care vine din Israel și care ajută comunitatea la
partea religioasă.
Foto-Travel: Ce activități educative
desfășurați în cadrul Muzeului? Dacă muzeele nu vin cu o componentă educativă
care să-i atragă pe tineri, i-ai pierdut.
Daniel Stejeran: La
acest capitol stăm bine. În fiecare an organizăm două evenimente internaționale
tocmai cu scopul atragerii a cât mai multor tineri și în special a cadrelor
didactice tinere care să ducă mai departe ceea ce au învățat la cursurile
noastre. Avem un concurs inițiat în anul 2006, ”Memoria Holocaustului” la nivel
de olimpiadă. A fost inițiat în colaborare cu Inspectoratul Școlar prin
inspectorul de atunci domnul profesor Ciocian Ioan și prima ediție s-a
desfășurat la Șimleul Silvaniei. Referitor la componenta educațională a muzeului,
intenția noastră nu este doar aceea de a-i aduce pe tineri la muzeu și a le
arăta preț de o oră exponatele. Vrem să atragem tânăra generație cu alte forme
educaționale. Evenimentul pe care l-am organizat în 26 ianuarie 2014, și-a
propus ca prin intermediul artei, a poeziei, a cântecului să aibă acest impact. Încercăm să atragem câți mai mulți tineri să conștientizăm
opinia publică despre importanța studierii acestui fenomen, în primul rând
pentru a nu mai repeta greșelile trecutului și în al doilea rând pentru
construcția viitorului nostru. Acestea cred eu că sunt pârghiile cele mai
importante. A veni și a vedea, da este important și poate că ajută mai mult
decât a sta în clasă și a vorbi despre Holocaust, dar ideea este de a încerca
să formăm generațiile tinere în scopul binelui.
Vechea școală evreiască din Șimleul Silvaniei |
Bună seara,
RăspundețiȘtergereÎmi puteți spune dacă datele de contact de pe site-ul MMHTN mai sunt de actualitate? Dacă nu, îmi puteți oferi o adresă de e-mail prin care pot contacta muzeul?
Vă mulțumesc,
Ionela D.